26 Aug 2010

Portabeltest SMP-AUG

Äntligen var det dags
för höstens portabeltest. Min vana trogen så begav jag mig till QTH Ribban där jag har min conteststation... Här kan man på 80, 40 och 20m-bandet se hur signalmätaren ligger stilla i det vänstra hörnet på RIGen. Utrustad till tänderna anlände jag till Ribban kl 0830 och påbörjade uppsättningen av antenner!
Söndagen bjöd på växlande sol å lite moln, temperaturen höll sig runt ca 16,234 grader och en bris som vajade antennen fram och tillbaks i träden, en kanondag för portabeltest. Som vanligt när man trycker på "ON"  tror man att något är "glapt". Noll och inget i störningar på hela HF-bandet! Smultron! 0655 UTC testades både 80 och 40 meters antennen på både cw och ssb. Betryggande besked gavs från SWR-instrumentet, inte illa.. 0700 UTC gick CQ SMP DE SA5BJM/P i etern. Mycket goda konditioner gav stora signaler, detta trots de ynkliga tiondelswattar som 703an släppte i väg genom kabeln. SA2 till SA7 samt SA0, LA, OH, och för mig för första gången OZ på portabeltesten, kul! Tyvärr ingen SA1.  Denna typ av test är för mig som är en naturmänniska en ren njutning! Testen gav ca 55 st kontakter på både cw och ssb. Kul att vi var så många från SK5DB som sökt oss ut i terrängen.

Hoppas vi höres igen i vår!

Johan

No comments:

Post a Comment